چگونه اهداف کیفی خوبی در یک سیستم ایزو ۹۰۰۱ بنویسیم؟

ایزو 9001

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


نحوه نوشتن اهداف کیفی خوب و کاربردی در یک سیستم ایزو ۹۰۰۱

اهداف کیفی جزو الزامات استاندارد ISO 9001 است، اما چرا؟ اهداف کیفی چه هستند، و هدف از نگارش آن ها چیست؟ در حالی پاسخ به این سوالات ممکن است جالب باشد که یک سوال مهم دیگر این است که چگونه شما اهداف کیفی خوبی را می نویسید تا از شرکت شما سودمند و موفق تر باشد؟ به طور خلاصه، اهداف کیفیت می توانند بهترین راه برای برجسته کردن عناصر کلیدی سیاست کیفی و یک نقطه کانونی برای تلاش های افراد در سازمان برای دستیابی به پیشرفت باشند. پس پیشرفت یک دلیل کلیدی برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت است.

چرایی توجه و نگارش اهداف کیفی در یک سازمان

اهداف کیفی، روش اصلی استفاده شده توسط شرکت ها هستند تا هدف ها را از سیاست های کیفی به برنامه هایی برای بهبود ارتقا بخشند. خط مشی کیفیت با نیازهای مشتری ایجاد می شود، و سپس اهداف کیفی از طریق خط مشی کیفیت به الزمات مشتری برمی گردند.

اهداف کیفی در هر سطح سازمان با اهداف و برنامه های مربوطه هر سطح برای کمک به برآورده کردن هدف کلی، برنامه ریزی و اجرا می شوند. اگر شرکت شما از کارت امتیازی متوازن استفاده می کند، این یک قالب مناسب برای استفاده از این ارتباط از اهداف کیفی است.

اهداف باید برای سطوح مختلف سازمان (مثلا یک هدف برای کل سیستم مدیریت کیفیت و سپس اهداف فردی برای محصول یا فرآیند که هدف کلی را پشتیبانی می کند) تعیین شوند. این اهداف محصول یا فرایند، اغلب به عنوان شاخص های عملکرد کلیدی (یا KPIs) اشاره می شود.

چگونه اهداف کیفیت برای شما کار می کنند؟

اهداف باید به صورت S.M.A.R.T (خاص، قابل سنجش، قابل دستیابی، واقع بینانه و مبتنی بر زمان) طراحی شوند و باید در تمامی سطوح شرکت ارتباط داشته باشند، به این معنی که هر کارمند باید بداند چگونه کار آنها از دیدگاه اهداف کیفی پشتیبانی می شود. برای انجام این کار، موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

یک هدف باید روشن و مشخص باشد: هنگامی یک هدف کیفی را می نویسیم حتما باید آن هدف قابل درک و روشن باشد. به جای کلی گویی همراه ابهام باید مواردی ذکر شود که کاملا قابل درک باشد.

قابل سنجش است: اگر یک هدف را نمی توان اندازه گیری کرد، چگونه تشخیص می دهید که کی به آن دست یافته اید؟! به منظور ایجاد و تدوین یک هدف کیفی مؤثر، باید آن هدف قابل اندازه گیری شود. در اینصورت شما می توانید نقص ها را اندازه گیری کنید و برنامه هایی برای کاهش تعداد نقص ها را ترتیب دهید، اما اندازه گیری مبهم و نامشخص اهداف کیفی، زمانگیر و بسیار سخت است.

تایید توسط مدیریت ارشد سازمان: برای دستیابی به یک هدف، ابتدا باید توسط مدیریت ارشد سازمان آن هدف تأیید شود. هنگامی که مدیریت با هدفی موافق است، باید به هر سطح سازمان که مورد نیاز برای اجرای برنامه ها برای دستیابی به اهداف است، اطلاع داده شود.

هدف واقع بینانه تدوین شود: با واقع گرایی با یک هدف، اجرای آن را در سازمان شما آسانتر می کند. اگر به کارکنان خود بگویید که می خواهید نقص ها را از ۵۰٪ تا ۲٪ کاهش دهید، آنها خواهند پرسید که چگونه این امر امکان پذیر است. بهتر است برای تعیین اهداف حتما واقع بینانه اقدام کنیم.

اهداف بر اساس زمان تدوین شوند: یک هدف برای اینکه واقعا موثر باشد، نیاز به داشتن یک زمان مرتبط با آن دارد. با داشتن زمان مشخص برای هر هدف، به شما امکان داده می شود تا نظارت بررسی کنید که چه مقدار به اهداف خود نزدیک شده اید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!