هشت مورد از مزایای ایزو که می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند

هشت مزیت اخذ گواهینامه ایزو

مزایای ایزو برای کسب‌وکار شما

مزایای ایزو را با توجه به مطالعات گسترده صورت گرفته در این حوزه، اثبات کرده‌اند! طبق نظرسنجی سال ۲۰۰۹ سازمان ملل، ۹۸ درصد از شرکت‌هایی که گواهینامه ایزو دریافت‌ کردند آن را یک سرمایه‌گذاری خوب یا بسیار خوب می‌دانستند. مروری که بر ۸۲ مطالعه بر روی استانداردهای ISO داشتند نشان داد که این گواهینامه‌ها مزایای آشکاری در رابطه با عملیات شرکت، رضایت‌مشتری و تعامل کارکنان ایجاد می‌کنند.

مشاور BDC، ایزابل لدوکس، می‌گوید:«ایزو مانند ایجاد یک پایه محکم برای خانه شما است. شما می‌توانید یک کسب‌وکار قوی بر روی آن بنا کنید.» وی به کارآفرینان توصیه می‌کند که ایزو و استانداردهای دیگر را دریافت کنند.


مزایای ایزو چیست؟

به‌عنوان یک شرکت باید رضایت‌مشتری را اولویت اصلی قرار دهید و این چیزی است که گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو برای شما به ارمغان می‌آورد. مهم نیست که چه محصولی تولید یا مبادله می‌کنید؛ سازمان بین‌المللی استاندارد یک ایزو مشخص برای پشتیبانی از اغلب آن‌ها  تدوین کرده است.

در بخشی از این مقاله، مزایای اخذ ایزو ۹۰۰۱ را برجسته خواهیم کرد که پرطرف‌دارترین استاندارد بین‌المللی است. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا چارچوبی برای یک سیستم مدیریت کیفیت مؤثر در نظر بگیرند؛ افزایش ظرفیت عملکرد، بهبود کارایی شرکت، کاهش ضایعات و ارتقای تجربه مشتری را از طریق یک رویکرد مبتنی بر فرایند را بخشی از این چارچوب قرارداده‌اند. ایزابل لدوکس منافع واقعی دریافت گواهی‌نامه را به شرح ذیل لیست می‌کند:

۱) بهبود مستمر به بهترین شیوه‌ها

ایزو و استانداردهای دیگر به شما امکان دسترسی به بهترین شیوه‌های شناخته‌شده بین‌المللی در کسب و کارتان را می‌دهند. استانداردها را برای موارد مختلفی تدوین کرده‌اند؛ از مدیریت کیفیت گرفته تا عملکرد زیست‌محیطی، امنیت اطلاعات، امنیت غذایی، مدیریت خطرات، سلامت و ایمنی.

۲) کمک می‌کند تا شما بیشتر سازنده و مولد باشید

برای اخذ گواهینامه استاندارد مدنظر خود لازم است که که به وضوح فرآیندهای کسب و کار خود را تعریف، مستند سازی و نظارت کنید. شما همچنین نیاز به تعیین اهداف شرکت خود و اندازه گیری پیشرفت خودتان دارید. این کار را برای ساختن یک کسب و کار ناب و مولد ضروری می‌دانند.

۳) مشتریان را خوشحال نگه می‌دارد

استانداردها به حفظ مشتریان از طریق بهبود مدیریت شکایت، کنترل کیفیت و نظارت بر رضایت مشتری کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مزایای اصلی صدور گواهینامه، کاهش شکایت‌های مشتریان است. به گفته ایزابل لودکس:«همه کسب و کارها به دنبال مشتریان بیشتری می‌گردند، اما اگر شما آنها را راضی نگه ندارید، تنها مشتریان ناراضی بیشتری خواهید داشت.»

۴)  بهبود درآمدها

صدور گواهینامه می‌تواند به سطح پایین درآمد شما کمک کند. براساس تحلیل سال ۲۰۱۵ از ۹۲ مطالعه، سه شرکت در پنج شرکتی که ایزو را اجرایی کردند، درآمد خود را افزایش داده‌اند. این آمار مشخص کرد که افزایش درآمد به طور قابل‌توجهی بالاتر از شرکت‌های فاقد گواهینامه ایزو بود.
بهترین نتایج عملکرد در شرکت‌هایی اتفاق می‌افتد که تلاش مستمر برای بهبود عملیات انجام می‌دهند و تنها قبل از ممیزی گواهینامه تلاش نمی‌کنند. ایزابل لدوکس می‌گوید: «این یک سرمایه گذاری خوب است، اما شما باز هم باید تلاش کنید.»

۵) باز کردن در به بازارهای جدید

یکی از مزایای ایزو این را این می‌دانند که استانداردها به کسب‌وکار شما فرصت دسترسی به بازارهای جدید می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است شما واجد شرایط قراردادهای دولتی باشید که به پیروی از استانداردهای خاصی نیاز دارند. یا شاید، بتوانید خود را به زنجیره عرضه یک شرکت بزرگ یا یک پروژه بزرگ متصل کنید. بسیاری از استانداردها را در سراسر جهان به رسمیت می‌شناسیم و به این وسیله اعتبار خود را با مشتریان در بازارهای بین‌المللی افزایش می‌دهیم.

۶) پرورش تعهدات تیم

اگر خود را با استانداردهای ISO مطابقت دهید به شما در پرورش نیروی کار متعهد و کارآمد کمک می‌کند. براساس بررسی و تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام دادند، شرکت‌هایی  که گواهینامه ایزو دارند، رضایت شغلی، گردش مالی، غیبت، انگیزه کارکنان و ارتباط مدیران و کارکنان را بهتر گزارش کرده‌اند.
فرایند صدور گواهینامه، مدیران و کارکنان را به منظور به کارگیری اهداف مشترک، با استفاده از فرآیندهای سازگار، گرد هم می‌آورد. به گفته ایزابل لدوکس: «مدیران و کارکنان تعهدات خود را بالا می برند تا  به بهبود کسب و کار کمک کنند».

۷) در تمام سازمان‌ها با هر اندازه‌ای اعمال می‌شود

تاثیرات صدور گواهینامه برای کسب و کارها در هر اندازه‌ای، حتی آن‌ها که فقط چند کارمند دارند را می‌توانید مشاهده کنید. کسب‌وکارهای کوچک‌تر گاهی به دلیل الزامات زنجیره‌تامین و یا زمانی که می‌خواهند بهترین اقدامات خود را در عملیات خود اتخاذ کنند، این گواهی‌نامه‌ها را اخذ می‌کنند.

۸) پرستیژ تبلیغاتی سازمان بسیار تقویت می شود

بخواهید یا نخواهید اخذ گواهینامه های ایزو معتبر از مراکز دارای مجوز رسمی باعث تقویت برند شرکت و سازمان شما می‌گردد. قطعا مشتریان احساس بهتری نسبت به شرکت ها و سازمان هایی دارند که این گواهینامه‌های بین‌المللی را اخذ کرده باشند.


مهم‌ترین مزایای ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

ادغام یک سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 از طریق پیاده‌سازی مناسب و بهبود مستمر به شما امکان می‌دهد بر روی حوزه‌های حیاتی کسب‌وکار خود تمرکز کنید و کارایی آن را افزایش دهید.

همچنین با این سیستم می‌توانید ناکارآمدی‌های سیستم و منابع هدررفته را کشف کنید. سیستم مدیریت پایه‌ای قوی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید و امکان عملکرد روان و نتایج ثابت را فراهم کنید که منجر به افزایش سود و بهبود رضایت مشتری می‌شود. برخی از مرایای ایزو ۹۰۰۱ را در ادامه بررسی می‌کنیم:

بهبود عملکرد کارکنان

گواهینامه ایزو کارکنان را تشویق می‌کند روش‌ها و فرایندهایی را اجرا کنند تا مشکلاتی که مانع اثربخشی عملیات می‌شود را شناسایی کنند. کشف به‌موقع و قبل از بروز مشکلات این زمینه‌ها به سودآوری نهایی شرکت و روحیه کارکنان کمک می‌کند.

اگر کانال‌ها و فرایندهای مناسبی را ایجاد کنید، ریسک و مسئولیت کمتری بر عهده کارمندان می‌گذارید؛ درنتیجه آزادی بیشتری برای انجام کار و عملکرد بهتر دارند. به بیان ساده، چارچوب QMS ISO 9001:2015 یک سیستم منحصربه‌فرد است که آن را به طور خاص با رویه‌ها، اسناد، تقسیم مسئولیت‌ها، و امکان بررسی و تعادل در هر سازمان طراحی شده است.

همچنین فرصت‌های کارمندان را برای مواردی مانند آموزش و بهبود سیستم و ممیزی‌های داخلی فراهم می‌کند؛ که نه‌تنها به رشد کارمند در نقش خود کمک می‌کند، بلکه به رشد سازمان با نیازهای متغیر مشتریانش کمک می‌کند.

بهبود کارایی شرکت

همان‌طور که گفتیم یک QMS به‌درستی اجرا شده بر تقسیم مسئولیت‌های کارکنان جهت کنترل کیفیت تمرکز می‌کند؛ این سیستم موجب بهبود کارایی شرکت و غلبه بر موانع پیشرفت شمت می‌شود. با حصول اطمینان از اینکه هیچ محصول تولیدی یا خدمات نهایی شرکت شما نمی‌تواند بدون تأییدیه کنترل کیفیت مناسب از مجموعه خارج شود، سطحی از رضایت مشتری تضمین می‌شود.

حتی پس از اینکه یک محصول از کنترل شما خارج شد و در دست مشتری قرار گرفت، QMS همچنان در حال کار است تا از بازخورد و بهبود مستمر اطمینان حاصل کند و شرکت شما را بر اساس شواهد عینی و بررسی‌های شخص ثالث به بهترین شکل مدیریت کند.

کاهش ضایعات و بهبود مستمر

از مزایای ایزو این است که به‌جای اینکه کورکورانه به جلو حرکت کنید باید روی نگاه‌کردن به آینده تمرکز کنید و سعی کنید مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کنید. اقدامات پیشگیرانه که مشکلات آینده را از طریق اقدامات ایمنی و پروتکل‌ها در صورت بروز هرگونه مشکل قابل‌پیش‌بینی به حداقل می‌رساند.

QMS به شما کمک می‌کند تا استراتژی بهبودیافته‌ای داشته باشید که راه شما را به سمت پیشرفت کاری بهتر هدایت می‌کند. این باعث صرفه‌جویی در زمان، انرژی و تلاش کارکنان می‌شود.

افزایش تجربه مشتری

ایزو ۹۰۰۱ از شرکت شما می‌خواهد که بر بهبود چارچوب سازمان و داشتن فرایندها و رویه‌های تجاری که ریشه در کیفیت دارند تمرکز کند. با افزایش کیفیت کار، تجربه مشتری بهتری را کسب کنید که هدف نهایی هر سازمانی است. همچنین می‌تواند به جامعه‌ای از مشتریانی راضی که مایل‌اند دوباره با شما تجارت کنند یا تجربه خود را به اشتراک بگذارند دست یابید.

این سیستم همچنین می‌خواهد از تجارب مثبت و منفی مشتریان خود را جمع‌آوری کنید و در راستای بهبود مستمر از آن‌ها استفاده کنید. بهبود مستمر، به سازمان شما کمک می‌کند تا از مشتریان خود بیاموزید و رشد کنید و شانس ایجاد مشتریان راضی را افزایش دهید.


دریافت گواهینامه ایزو

در صورتی که بخواهید برای شرکت و سازمان خود اقدام به اخذ گواهینامه های ایزو نمایید حتما از مراکز مجوز دار تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنید. جهت مشاهده اعتبارات و مجوزهای ایزوسیستم می توانید به بخش اعتبارات ایزوسیستم مراجعه کنید.

در حال حاضر ایزوسیستم از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان برترین شرکت مشاور مدیریت کشور و واحد برتر فنی مهندسی انتخاب شده است. مشتریان گرانقدر که مایل به دریافت و گرفتن گواهینامه های ایزو معتبر هستند تنها کافیست فرم درخواست صدور گواهینامه ایزو را تکمیل نمایند یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!