لطفا گواهینامه ایزو تقلبی و جعلی دریافت نکنید !

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


پدیده صدور گواهینامه های تقلبی و روش های تشخیص آن

با فراگیر شدن استفاده از استانداردهای ایزو در کلیه سازمان ها، شرکت ها و اصناف، بر تعداد مراجع صدور گواهینامه های ایزو نیز افزوده شد. اما در حال حاضر در ایران و جهان با پدیده ای روبرو هستیم مبنی بر اینکه مراکزی جعلی و فاقد اعتبار اقدام به صدور گواهینامه های ایزو می نمایند. مراکزی تحت اعتبار ASCB یا IAF نیستند یا به دروغ به مشتریان خود ابراز می کنند که دارای تاییدیه های فوق می باشند.

نکته قابل تأمل این است که برخی از این شرکت ها کوچکترین اطلاع و درکی در مورد گواهینامه های ایزو معتبر نداشته و صرفا با دیدگاه سودجویی به آن می نگرند. با توجه به درخواست های مکرر مشتریان این مقاله نوشته شده است تا روش های تشخیص گواهینامه جعلی را بشناسید.

نشانه هایی که می توان با آن تشخیص داد که گواهینامه ایزو جعلی است

در ادامه فهرست وار نشانه هایی که از طریق آن می توان به جعلی بودن گواهینامه های ایزو پی برد بیان کرده ایم. البته نشانه های زیر صدور گواهینامه فیک را به شدت تقویت می کند اما دال بر قطعی بودن این موضوع نیست. لذا می توانید از مشاورین ما برای تشخیص این موضوع راهنمایی بگیرید.

۱- گواهینامه های ایزو بسیار ارزان قیمت :

گواهینامه های ایزو معتبر جهت صدور می بایست از مراکز CB تحت اعتبار AB ها صادر شود. بعضا مشاهده شده است که برخی شرکت ها با ارائه قیمت های بسیار نازل اقدام به صدور گواهینامه های ایزو می نمایند! حال آنکه پروسه صدور حداقل سه هزینه مشاور، CB و AB را در بر داشته و با توجه به اینکه بسیاری از مراکز در خارج ایران هستند با احتساب سربار دلاری، امکان ندارد بتوان این گواهینامه ها را با این چنین قیمت های نازل دریافت کرد.

پس اگر جایی مشاهده کردید که گواهینامه های ایزو ( و نه تاییدیه ) در مرحله ی تحویل به مشتری، هزینه ای بسیار ناچیز دارد به صورت جدی به اعتبار آن ها شک کنید.

۲- شرکت های فاقد پروانه رسمی فعالیت دولتی :

اهمیت ویژه ای دارد که شرکت مربوطه دارای پروانه رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد تا کارفرما بتواند پیگیری لازم را به عمل آورد. شرکت مشاور و مجری می بایست پروانه “خدمات فنی و مهندسی در زمینه سیستم های مدیریت و بهبود کیفیت” از سازمان صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده باشد.

سایر موارد نظیر نشان ای نماد یا نشان ساماندهی به دلیل عمومیت و مرتبط نبودن با کیفیت صدور در اولویت نیستند و حتما از شرکت مشاور درخواست پروانه رسمی در زمینه بهبود کیفیت کنید.

اگر شرکتی بدون پروانه اقدام به فعایت کند احتمال صدور گواهینامه های فاقد اعتبار به دلیل اینکه به جایی پاسخگو نمی باشند و مجوز معتبر و مرتبطی هم ندارد بسیار بالا می رود.

پس حتما از جایی اقدام به دریافت خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو نمایید که آن مرکز پروانه رسمی دولتی در حوزه مدیریت و بهبود کیفیت را از سازمان صنعت، معدن و تجارت داشته باشد.

در ذیل تصویر یک نمونه پروانه رسمی (متعلق به ایزوسیستم) که در حوزه مدیریت و بهبود کیفیت توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده است را می توانید مشاهده کنید:

مجوز ایزوسیستم

البته ایزوسیستم به دلیل کیفیت بالای خدمات، رضایت مشتریان و حجم بالای پروژه ها در بیش از ۱۲ سال ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها ، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان واحد برتر فنی مهندسی و رتبه اول شرکت های مشاور در کل کشور انتخاب نموده است.


۳- مراکز صدور بی هویت و فاقد پشتوانه

مراجع صدور گواهینامه های ایزو جهت صدور گواهینامه معتبر می بایست حتما تحت اعتبار یک مرجع اعتباردهی AB قرار بگیرند. این مراکز AB هستند که به CB ها اعتبار می بخشند. در مقالات قبلی توضیحات کاملی برای تشخیص گواهینامه های معتبر تحت اعتبار ASCB و IAF ارائه گردیده است و توصیه میکنیم حتما مقاله “گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟” ، مقاله “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF” و مقاله “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار ASCB” را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که صدور گواهینامه ایزو از یک مرکز که صرفا در یک سایت انگلیسی اقدام به رجیستر گواهینامه ها می کند کافی نیست! و حتما باید در کنار وب سایت مذکور اعتبارات آن CB که تحت اعتبار چه نهادهای معتبر AB می باشد ذکر شود.

در صورت نیاز به راهنمایی تیم مشاوره و فنی ایزوسیستم آماده راهنمایی شما مشتریان گرانقدر می باشد.

پس حتما گواهینامه هایی که دریافت می کنید می بایست از مرجع صدوری تحت اعتبار AB معتبر صادر شود (که در بالا ذکر شد) و همچنین گواهینامه مذکور باید دقیقا در سایت اصلی مرجع صدور رجیستر گردد.

در ذیل تصویر یک نمونه گواهینامه معتبر که تحت اعتبار ACCREDIA ایتالیا و عضو IAF می باشد مشاهده می نمایید:

همچنین در ادامه تصویر یک گواهینامه معتبر که تحت اعتبار ASCB از مرجع صدور EIQM ایران-کانادا صادر شده قابل مشاهده است:


سخن آخر در مورد گواهینامه های ایزو فیک یا تقلبی

در طول این مقاله سعی کردیم تا به شما نحوه تشخیص گواهینامه های ایزو فیک و تقلبی ایزو را آموزش دهیم. سخن آخر اینکه تا پیش از عقد قرارداد، اطمینان کامل از مجوزهای ملی و بین المللی مرکز طرف قراردادتان کسب کنید.
مراجعه کنندگان و مشتریان بسیاری به ایزوسیستم مراجعه و در مورد گواهینامه های خود کسب اطلاع می کنند و علی رغم فیک بودن بسیاری از این گواهینامه ها به دلیل اینکه به شرکتی فاقد مجوز و اعتبار لازم پرداخت داشته اند دیگر امکان بازپسگیری وجوه خود را هم ندارند.

لذا از مشتریان عزیز می خواهیم دقت بسیاری در مورد اخذ گواهینامه های ایزو به خرج دهند.

حتما اعتبارسنجی های بالادستی را انجام داده و صرفا به یک برگه لاتین و رجیستر کد آنلاین اکتفا نکنید (اگر در این مورد مهارت ندارید می توانید طی تماس با ما ، از کارشناسان ایزوسیستم کمک بگیرید).


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!