ریسک ها و فرصت ها در استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ (تفکر مبتنی بر ریسک)

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


ریسک و فرصت در استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

در ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱ یعنی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ ، توجه ویژه ای به مفهوم ریسک ها و فرصت ها (تفکر مبتنی بر ریسک) در سازمان شده است در این مقاله ضمن آشنایی با این مفهوم بندهای مرتبط با این موضوع را بررسی خوهیم کرد.

هنگام استفاده از الزامات ایزو ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵ به عنوان پایه ای برای سیستم مدیریت کیفیت (QMS)، شما متوجه خواهید شد که تفکر مبتنی بر ریسک یک مفهوم مهم جدید است که در پیشبرد برنامه ریزی کیفیت تاثیر دارد.

همراه با این مفهوم، الزاماتی نیز برای شناسایی و رفع خطرات و فرصت ها در سیستم مدیریت کیفیت وجود دارد، اما چگونه این کار را انجام می دهید؟

الزامات مربوط به ریسک و فرصت ها در استاندارد ISO 9001: 2015

الزامات مربوط به ریسک ها و فرصت ها در سراسر استاندارد ISO 9001: 2015، از ابتدا در بند ۴.۴.۱، که در آن سازمان برای تعیین فرآیندهای مورد نیاز برای ریسک و فرصت هایی که تعیین می شود، مورد نیاز است، گسترش می یابد. این موضوع در بند ۵.۱.۲ تقویت شده است، در حالیکه مدیریت ارشد نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که خطرات و فرصت هایی که بر محصول و خدمات مطابقت دارند، تعیین و مورد توجه قرار می گیرند.
بخش واقعی مورد نیاز برای خطرات و فرصت ها در بند ۶.۱ برای اقدامات مربوط به خطرات و فرصت ها است. این بخش در مورد نیاز به برنامه ریزی و اقدامات لازم برای رسیدگی به خطرات و فرصت ها، ادغام این اقدامات در سیستم QMS و ارزیابی اقدامات، برای اثربخشی است. این اقدامات باید نسبت به تاثیر بالقوه بر سازگاری محصول و خدمات باشد، و راه های بسیاری برای رفع ریسک وجود دارد، از اجتناب از آن تا پذیرش آن.

آخرین اشاره به ریسک و فرصت ها در بخش ۹.۱.۳ است که در مورد تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز برای تعیین اینکه آیا اقدامات موثر بوده است صحبت می کند و بخش ۹.۳.۲، که مشخص می کند بررسی مدیریت به کارآیی اقداماتی که برای ریسک ریسک انجام شده نگاه می کند و فرصت ها. همچنین ذکر می شود که وقتی یک عدم انطباق رخ می دهد، خطرات و فرصت ها باید به روز شود (بخش ۱۰.۲).

چگونه می توان به این الزامات رسیدگی کرد؟

مهم است که توجه داشته باشید که نیازی به یک فرآیند رسمی برای نظارت و کنترل ریسک ها و فرصت ها در سیستم مدیریت کیفیت وجود ندارد. درست مانند تفکر مبتنی بر ریسک، الزام برای مدیریت کامل ریسک نیست، تنها شناسایی خطرات و فرصت ها و تصمیم گیری در مورد اقداماتی است که باید انجام شود. حتی لازم نیست به عنوان اطلاعات مستند در سیستم QMS نگهداری شود.

همانند هر نیازمندی جدید برای ISO 9001:2015 ، تمرین خوب این است که آنچه را که شما در سازمان خود انجام می دهید،دنبال کنید تا ببینید آیا با شرایط فعلی کسب و کارتان پاسخگوی این نیازها هستید. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت ها فرآیندهای برنامه ریزی کسب و کار را در نظر می گیرند که در معرض خطرات کسب و کار و فرصت هایی هستند که می توانند وجود داشته باشند، مانند استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها).

استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT در برنامه ریزی کسب و کار شامل برنامه هایی برای رفع خطرات و فرصت های شناسایی شده است که مورد نیاز استاندارد ISO 9001: 2015 نیز می باشد.

چرا به خطرات و فرصت ها نگاه می کنید؟

همانطور که پیشتر گفته شد، استاندارد ISO 9001 به عنوان مجموعه ای از الزامات مطرح شده و نشان دهنده شیوه های خوبی است که پایه سیستم مدیریت کیفیت را تشکیل می دهد، و شرکت هایی که می خواهند زنده بمانند، ارزیابی و ریسک و فرصت های کسب و کار خود را ارزیابی می کنند. برای اینکه یک کسب و کار رشد کند، باید به نحوی مشخص کنید که چه خطرات و فرصت هایی در پیش رو دارد و چگونه با آن ها برخورد می کند.

همیشه به یاد داشته باشید، یک سیستم مدیریت کیفیت برای این وجود دارد که برای کسب و کار شما سودمند باشد نه اینکه صرفا برای شما ایجاد هزینه کند. بنابراین، همیشه آنچه را که برای کسب و کار شما مناسب است، انجام دهید.

برای درک کامل و آشنایی بیشتر با ایزو ۹۰۰۱ مطلب “گواهینامه ایزو ۹۰۰۱” را مطالعه کنید در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان هستید فرم “مشاوره رایگان” را تکمیل کنید. ما برای اخذ ایزو برای سازمان شما در اسرع وقت اقدام می کنیم.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!