آشنایی با ISO 22000 سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

استاندارد ایزو 22000

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


آشنایی با استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰

ایزو ۲۲۰۰۰:۲۰۰۵ ( سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ) شامل الزاماتی برای سازمان های درگیر در زنجیره­ ی تأمین مواد غذایی بوده و به این دلیل طراحی شده است که چارچوب الزامات بین المللی هماهنگی برای صنعت جهانی مواد غذایی فراهم کند. این ایزو به هر نوع سازمانی در زنجیره­ ی تأمین غذا اجازه می­دهد از تولید کننده تا تهیه کننده­ ی غذا، شرکت­ های ذخیره و حمل و نقل غذا، خرده فروشی و بازارهای فروش مواد غذایی و حتی سازندگان تجهیزاتی که برای تهیه­ی مواد غذایی  به کار می­رود_ تا یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی یا FSMS را اجرا کنند.

جهت دریافت گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ از مراجع صدورمعتبر و دارای تاییدیه اینجا کلیک کنید.

علاوه بر این، بر خلاف HACCP ، سیستم­های مدیریت ایمنی مواد غذایی که مطابق با ایزو ۲۲۰۰۰ هستند می­توانند گواهی تأیید بگیرند. ایزو ۲۲۰۰۰ قوانین HACCP را در خود جای داده و به الزامات بسیاری از استاندارد ها (مثل BRC, IFS و EU ) در یک منبع واحد اشاره می­کند.

یک ویژگی بزرگ مثبت ایزو ۲۲۰۰۰ این است که با استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ در یک راستا است که همچنان در همه نوع صنعتی اجرا می­شود. این که شرکت­های مواد غذایی به دنبال گرفتن گواهی تأیید ایزو ۲۲۰۰۰ هستند به این دلیل است که این استاندارد جدید با ایزو ۹۰۰۱ مطابق است، شرکت­هایی که گواهی تایید ایزو ۹۰۰۱ را دارند به آسانی می­توانند تایید ایزو ۲۲۰۰۰ را بگیرند.

در حالی که ایمنی مواد غذایی به سادگی با داشتن استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ تضمین شده نیست، با اجرا و انطباق در تمام زنجیره­ی تأمین مواد غذایی، مصرف کنندگان می توانند احساس اطمینان بیشتری داشته باشند که مواد غذایی­ای که می­خرند _ بدون در نظر گرفتن این که از کجا و یا چگونه به آنجا آمده _ برای خوردن ایمن است.

طراحی ایزو ۲۲۰۰۰

ایزو ۲۲۰۰۰:۲۰۰۵ طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که زنجیره­ی عرضه­ی مواد غذایی دارای ارتباط ضعیف نیست. این کار را با مشخص کردن الزامات مورد نیاز برای یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) که ترکیبی از عناصر کلیدی مشخص شده برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی تا مصرف کننده است:

ارتباط تعاملی؛

مدیریت سیستم؛

برنامه های پیش نیاز؛ و

اصول HACCP.

ارتباط موثر _ بالا و پایین زنجیره­ی تأمین مواد غذایی _ در کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی بسیار مهم است. ارتباط بین شرکت و تأمین کنندگان آن _ و همچنین بین شرکت و مشتریان فوری آن _ کمک می­کند تا اطمینان حاصل شود که تمام خطرات ایمنی مواد غذایی مرتبط، شناسایی و به اندازه­ی کافی در هر مرحله در زنجیره­ی تأمین کنترل می­شود. برقراری ارتباط با مشتریان و تأمین کنندگان شرکت در مورد خطرات شناخته شده و چگونگی کنترل این خطرات نیز  به مشخص کردن نیازهای مشتری و عرضه کننده کمک می­کند. تمام بخش­ها باید امکان پذیر بودن و نیاز به این الزامات و همچنین تأثیر آن­ها بر محصول نهایی را بدانند.

درک نقش و جایگاه این شرکت در زنجیره­ی غذایی یک بخش ضروری از حصول اطمینان از ارتباطات تعاملی موثر در سراسر زنجیره است. یک تصویر ساده شده از کانال های ارتباطی در میان اعضای زنجیره­ی تامین مواد غذایی در صفحه بعد نشان داده شده است.

موثرترین سیستم ایمنی مواد غذایی در چارچوب یک سیستم مدیریت سازمان یافته ایجاد، اجرا و به روز رسانی شده و با فعالیت­های مدیریت کلی شرکت از قبیل برنامه ریزی استراتژیک تلفیق شده است. این حداکثر سود را نه تنها برای شرکت، بلکه برای تامین کنندگان و مشتریان خود فراهم می­کند.

ایزو ۲۲۰۰۰ با ایزو ۹۰۰۱ به منظور افزایش سازگاری دو استاندارد در یک راستا قرار دارد. هر چند به طور طبیعی اشتراکات زیادی بین دو استاندارد بین المللی وجود دارد _ استاندارد کیفیت، منبع استاندارد ایمنی مواد غذایی است_  ایزو ۲۲۰۰۰ می تواند به طور مستقل از  ایزو ۹۰۰۱ و یا هر استاندارد سیستم مدیریت دیگر استفاده شود. شرکت می­تواند اجرای ایزو ۲۲۰۰۰ خود را با الزامات سیستم مدیریت مرتبط در یک راستا قرار دهد(ادغام کند) و یا ممکن است از سیستم­های مدیریت موجود برای ایجاد یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی که با الزامات ایزو ۲۲۰۰۰ مطابق باشد استفاده کند.

یک استاندارد قابل ممیزی

ایزو ۲۲۰۰۰ به عنوان یک استاندارد قابل ممیزی طراحی شده است. از طریق مقایسه، برنامه­ی HACCP بر اساس هفت اصل HACCP است. دستورالعمل­ها و مدل­هایی وجود دارد که شرکت می­تواند برای توسعه­ی برنامه­ی HACCP ازآن استفاده کند اما هیچ استاندارد HACCP قابل ممیزی­ای وجود ندارد. این عملی نیست که از شرکت­ها بخواهیم برنامه های HACCP یکسانی داشته باشند؛ در واقع، هر شرکتی ممکن است چند برنامه­ی HACCP برای هر خط تولید نیاز دارد.

یکی از دلایلی که ایزو ۲۲۰۰۰ به عنوان یک استاندارد قابل ممیزی توسعه داده شد به منظور تسهیل کاربرد آن در تمام طول زنجیره­ی تأمین مواد غذایی بود. این استاندارد به اندازه­ی یکسانی برای تولید کنندگان مواد غذایی، خرده فروشان مواد غذایی و هر مرحله­ای در این بین به کار می­رود. با این حال سازمان­های فردی آزاد اند روش­ها و رویکردهای لازم برای تحقق الزامات ایزو ۲۲۰۰۰ انتخاب کنند. شرکت­هایی که استاندارد را اجرا می­کنند باید در سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی خود در طول زمان بهبود یابند صرف نظر از اینکه گواهی تأیید بگیرند یا خیر. (برای کمک به شرکت در اجرای این استاندارد، راهنمایی برای استفاده از آن در ایزو/ TS 22004 ارائه شده.)

توجه داشته باشید که ایزو ۲۲۰۰۰ تنها نگرانی­اش ایمنی مواد غذایی است. روش ارائه شده توسط این استاندارد ممکن است با سایر مسائل مربوط به مواد غذایی (مانند مسائل اخلاقی، آگاهی مصرف کننده) استفاده شود.

همچنین این واقعیت قابل ذکر است است که ایزو ۲۲۰۰۰ به شرکت های کوچک و کمتر توسعه یافته اجازه می­دهد که معیارهای کنترل توسعه یافته­ی خارجی را اجرا کنند.

هدف توسعه دهندگان از ایزو ۲۲۰۰۰ هماهنگ کردن الزامات در مدیریت ایمنی مواد غذایی برای تجارت در زنجیره­ی غذایی در سطح جهانی بود. این استاندارد به خصوص هدف سازمان­هایی است که به دنبال یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی متمرکزتر، منسجم­تر و یکپارچه­تر از قانون معمول می­باشند. این استاندارد به یک سازمان برای پاسخگویی به هرگونه ایمنی مواد غذایی قابل اجرا مربوط به الزامات قانونی و نظارتی از طریق سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی آن نیاز دارد.

نسخه­ هایی از استاندارد ایزو

یک کپی از استاندارد”ISO / FIDS 22000: 2005 – الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی برای هر سازمانی در زنجیره­ی غذایی”، برای هزینه های کوچک از ایزو در http://www.iso.org  در دسترس است). شما می­توانید آن را به صورت چاپی دریافت کنید و یا آن را از وب­سایت ایزو در فرمت “پی دی اف” دانلود کنید.

صدور گواهینامه ­ی استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰

شرکت ها و واحدهای صنعتی که در زنجیره مواد غذایی جای دارند می توانند نسبت به دریافت گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ اقدام نمایند.

جهت دریافت گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ از مراجع صدورمعتبر و دارای تاییدیه اینجا کلیک کنید.

به شرکت ها توصیه می گردد به موازات اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ ، نسبت به دریافت گواهینامه سیستم مدیریت خطرات مواد غذایی HACCP و سایر استانداردهای پایه ای و مادر نظیر ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ یا سیستم مدیریت یکپارچه IMS اقدام نمایند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!