نقشه فرایندهای سازمانی چیست ؟ (دانلود نمونه نقشه فرایندهای سازمان- پروسس مپ)

روش اجرایی خرید و تدارکات

این مطلب به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع، ممنوع می باشد.


نقشه فرایندهای سازمان ( پروسس مپ – process map )

از زمان عرضه ورژن سوم استاندارد مدیریت کیفیت (ایزو ۹۰۰۱) یعنی ورژن ۲۰۰۰ تغییرات گسترده ای در آن رخ داد. بعد از ایزو ۹۰۰۱:۱۹۸۷ و ایزو ۹۰۰۱:۱۹۹۴ ورژن جدیدتر این استاندارد با نام ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۰ منتشر شد که تغییرات زیادی را شامل شده بود یکی از مهم ترین تغییرات رخ داده نسبت به ویرایش اولیه توجه به فرایند گرا شدن فعالیت های سازمان بود. لذا در اینجا توجه سازمان ها به حوزه شناسایی و مدیریت فرایندها شکل گرفت. البته در ادامه ویرایش های جدیدتری از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۸ و سپس در ۲۰۱۵ ارائه شد که مفاهیمی جدیدتر نظیر مدیریت ریسک در فرایندها را نیز شامل شد.

نقشه فرایند چیست ؟

یک نقشه فرآیند یک ابزار برنامه ریزی و مدیریت است که به صورت تصویری گردش و جریان کارها را توصیف می کند. نقشه های فرایند یک سری رویدادهایی را نشان می دهد که یک نتیجه نهایی را تولید می کنند. یک نقشه فرآیند همچنین یک فلوچارت، فلوچارت فرآیند، نمودار فرآیند، نمودار کارکردی فرآیند، فلوچارت کارکردی، مدل فرایند، نمودار جریان کار، نمودار جریان کسب و کار یا نمودار جریان روند است.

این نشان می دهد که چه کسی و چه چیزی در فرآیند دخیل است و می تواند در هر کسب و کار یا سازمان مورد استفاده قرار گیرد و می تواند زمینه هایی را فراهم کند که فرایند بهبود یافته باشد.

هدف از ترسیم نقشه فرایند

هدف از ترسیم نقشه فرایند در سازمان ها و کسب و کار برای بهبود بهره وری است. نقشه های فرایند، بینش را به یک فرایند ارائه می دهد، ایده هایی را برای کمک به تیم ها برای بهبود فرایند، ارتباطات را افزایش می دهد و مستندات فرایند را فراهم می کند. نقشه برداری از فرایندها، تنگناها، تکرار و تاخیر را شناسایی می کند. نقشه فرایندها به تعریف مرزهای فرآیند، مالکیت فرآیند، مسئولیت های فرآیند و اقدامات اثربخشی یا فرایندهای معیار کمک می کنند.

اهمیت نقشه فرایند و استاندارد ایزو

همانگونه که پیشتر توضیح داده شد در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ از سال ۲۰۰۰ به بعد، فرایندگرا بودن اهمیت یافت و در حال حاضر نیز یکی از بخش های مهم این استاندارد شناسایی و ترسیم نقشه فرایندها با رویکرد بهبود مستمر در آن ها می باشد.

دانلود نمونه نقشه فرایند سازمان

در ادامه یک نمونه نقشه فرایند سازمان قرار گرفته شده است که می توانید آن را دانلود کنید، همچنین در صورتی که مایل هستید برای شرکت خود استانداردهای ایزو را پیاده سازی نمایید، ایزوسیستم آماده ارائه مشاوره رایگان و اعزام مشاورین و ممیزین خبره می باشد.


دانلود نمونه نقشه فرایند سازمان


این مطلب به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع، ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!