HSE PLAN چیست؟ (دانلود نمونه HSE PLAN – اچ اس ای پلن)

دانلود نمونه HSE PLAN

HSE plan چیست؟

HSE plan (اچ اس ای پلن) یا طرح سلامت، ایمنی و محیط زیست یک سند به‌روز است که قبل از شروع هر کاری باتوجه‌به محدوده و الزامات خاص پروژه، به‌عنوان نقطه شروع ایجاد می‌شود. همان‌طور که پروژه تکامل می‌یابد، hse plan نیز با تغییر دامنه مورد بازنگری قرار می‌گیرد. شرکت‌های پیمانکار، عمرانی و صنعتی در کنار اخذ گواهینامه ایزو عموما برای پیاده‌سازی و دریافت گواهینامه HSE نیز اقدام می‌کنند و یکی از ارکان مهم اجرای HSE در پروژه‌های پیمانکاری تدوین و ارائه HSE PLAN به کارفرمای پروژه است.

این سند مجموعه‌ای کامل شامل کلیه فرایندها، روش‌ها و برنامه‌های لازم جهت پیاده‌سازی سیستم HSE در یک محیط است. اجرای سند HSE PLAN ضمانتی دال بر مدیریت توجه به سلامت کارکنان پروژه، توجه به ایمنی کارکنان و توجه به محیط‌زیست است.

هدف از تنظیم سند HSE PLAN (اچ اس ای پلن)

هدف از تنظیم و اجرای سند HSE PLAN حذف یا حداقل سازی حوادث و اتفاقاتی است که می تواند به سلامت و ایمنی افراد لطمه زده یا موجب به آسیب به محیط زیست گردد.

HSE PLAN چگونه تنظیم می شود؟

یک طرح اچ اس ای (HSE PLAN) شامل بخش‌های مشخصی است که به فراخور پروژه‌ها می‌تواند کمتر و بیشتر شود. در ادامه شاکله اصلی و کلی ایجاد یک اچ اس ای پلن (HSE PLAN) بیان شده است.

امروزه کارفرمایان، پیمانکاران را ملزم به ارائه HSE PLAN قبل از آغاز پروژه و بروز آوری این برنامه در طول انجام پروژه می‌کنند. بدین سبب هر کارشناس و مسئول HSE در هر سازمان می‌بایست توانایی نگارش و تدوین HSE PLAN را با توجه به بررسی تمامی واحدهای آن پروژه را داشته باشد.

بخش های یک سند HSE PLAN چیست؟

یک نمونه طرح  HSE PLAN بخش‌های زیر را شامل می‌شود:

۱- هدف

۲- دامنه کاربرد

۳- تعاریف

۴- شناسنامه پروژه

۵- خط مشی HSE

۶- هدف‌گذاری

۷- مسئولیت‌ها

۸- نمودار سازمانی پروژه ( HSE )

۹- الزامات قانونی و استانداردها

۱۰- مدیریت ریسک و جنبه‌های زیست‌محیطی HSE

۱۱- صلاحیت، آموزش و آگاهی

۱۲- ارتباطات و مشارکت

۱۳- مستندات HSE و کنترل آن‌ها

۱۴- کنترل عملیات

۱۵- روش‌های اجرایی HSE

۱۶- بازنگری

۱۷- تعهد به اجرای طرح HSE

دانلود نمونه طرح اچ اس ای ( دانلود نمونه HSE PLAN )

در ادامه نمونه‌هایی از طرح اچ اس ای (HSE PLAN) را می‌توانید مشاهده و دانلود کنید:

وظایف مدیران پروژه در تنظیم HSE plan چیست؟

قبلا گفتیم که اچ اس ای پلن یک سند به‌روز است که قبل از شروع هر کاری باتوجه‌به محدوده و الزامات خاص پروژه، به‌عنوان نقطه شروع ایجاد می‌شود. همان‌طور که پروژه تکامل می‌یابد، hse plan نیز با تغییر دامنه مورد بازنگری قرار می‌گیرد. اگر یک مدیر پروژه در شرکت خود دارید، می‌توانید به‌صورت داخلی plan HSE را تنظیم کنید. در غیر این صورت با قراردادن اطلاعات جامع در اختیار یک مدیر پروژه خارجی، طراحی را برون‌سپاری کنید. در روند طراحی این سیستم مدیران پروژه وظیفه دارند:

  • محدوده کاری دقیق پروژه را از مشتری دریافت کنند
  • طرح ترسیمی خود را در میان تیم پروژه توزیع کنند
  • hse plan طراحی شده را در جلسات اولیه تشریح کنند
  • طرح امضا شده را برای اعضا پروژه ارسال و نگهداری کنند
  • بر آموزش مناسب وظایف شغلی ویژه برای کارکنان نظارت کنند
  • تمام عناصر طرح را در حین پروژه اجرا کنند
  • محل کار را بررسی کرده و تمام شرایط ایمنی را مستند و گزارش کنند
  • در صورت تغییر محدوده پروژه، اچ اس ای پلن را اصلاح کنند

چک‌لیست HSE plan چیست؟

در هر طرح، یک چک‌لیست از اطلاعاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. چک‌لیست hse plan خطرات مختلفی را بسته به نوع کار انجام شده در نظر می‌گیرد؛ مانند خطرات الکتریکی یا کار در فضای محدود. هدف از طراحی چک‌لیست در اچ اس ای پلن این است که به مسئول یا مدیر پروژه این فرصت را بدهد که در کل طول عمر پروژه تمام جنبه‌های مختلف کار را بررسی کند.

hse چیست؟

hse چیست؟ هدف اصلی از داشتن یک سیستم hse به شیوه‌های کاری معیوب کارکنان، به‌ویژه در صنعت تولید بازمی‌گردد. کارکنان به‌سختی از حوادث ناشی از ماشین‌ها و تجهیزاتی که با آن کار می‌کردند محافظت می‌شدند. درنتیجه میزان تصادفات منجر به جراحات و حتی مرگ آن‌ها زیاد بود.

سیستم بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست یا همان HSE مجموعه‌ای از فرایندها و رویه‌ها است که خطرات احتمالی را برای یک محیط مشخص شناسایی می‌کند. این سیستم بهترین شیوه‌ها را برای کاهش یا حذف خطرات ایجاد می‌کند و سپس کارکنان را برای پیشگیری از حوادث، واکنش به حوادث و غیره آموزش می‌دهد.

تفاوت بین HSE ،HSQE ،HSEQ و HSSE چیست؟

نام‌گذاری این سیستم‌ها بر اساس مخفف عبارات زیر است:

  • HSE: بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست
  • HSQE: بهداشت، ایمنی، کیفیت و محیط‌زیست
  • HSEQ: بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و کیفیت
  • HSSE: بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط‌زیست

همان‌طور که می‌بینید، تنها تفاوت این است که HSE شامل آیتم کیفیت نمی‌شود و HSSE به‌جای کیفیت شامل امنیت می‌شود. مهم نیست که از کدام سیستم در سازمان خود استفاده می‌کنید، اما به یک نمونه از این سیستم‌های مدیریت ایمنی نیاز دارید تا مطمئن شوید که فعالیت‌های شما آسیبی به کسی وارد نمی‌کند. استفاده از سیستم مدیریت ایمنی راهی برای رعایت قوانین و مقررات بهداشتی، ایمنی، کیفیت و محیط‌زیست است. محبوب‌ترین سیستم ایمنی HSE است.

با مدیریت سلامت، ایمنی، کیفیت و محیط‌زیست در یک قالب یک سیستم مدیریت ایمنی، می‌توانید ساختارمند و مستند کار کنید تا سازمانی ایمن با حداقل خطر و صدمات داشته باشید.

دریافت گواهینامه HSE

در صورتی که برای شرکت خود مایل به دریافت و اخذ گواهینامه HSE باشید می توانید به بخش استاندارد HSE مراجعه و نسبت به ثبت درخواست اقدام فرمایید. همچنین از طریق این لینک می توانید به صورت سریع اقدام به سفارش گواهینامه های مورد نظر فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!