از کجا باید گواهینامه ایزو معتبر را دریافت کنیم ؟

گواهینامه ایزو معتبر را از کجا دریافت کنیم

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


در صدور گواهینامه ایزو چه مراکز و سازمان هایی نقش دارند؟

در فرایند صدور گواهینامه ایزو سه مرکز نقش مهمی ایفا می کنند. این سه مرکز عبارتند از : ۱- شرکت مشاور و مجری ۲- مرجع صدور گواهینامه ایزو (CB) 3- مرجع اعتباردهی شرکت های صدور گواهینامه (AB)

شرکت مشاور و مجری

شرکت ها و سازمان هایی که مایلند برای سازمان خود گواهینامه ایزو دریافت کنند نمی توانند مستقیما و بدون اجرای استانداردها از CB ها درخواست گواهینامه نمایند. این شرکت های مشاور و مجری سیستم های ایزو هستند که اقدام به آموزش، مستندسازی و آماده سازی سازمان ها به منظور دریافت گواهینامه ISO می نمایند.

این شرکت ها عموما وظیفه ی هماهنگی های بعدی با مراجع صدور (CB) به منظور ممیزی و صدور گواهینامه ایزو برای مشتریان را به عهده دارند.

شرکت ها و سازمان هایی که با یک شرکت مشاور و مجری جهت صدور گواهینامه ایزو اقدام به عقد قرارداد می نمایند باید توجه داشته باشند که شرکت مذبور حتما مجوزهای ملی جهت ارائه خدمات مشاور مدیریت از سازمان صنعت، معدن و تجارت را داشته باشد.

ایزوسیستم به عنوان یکی از معدود شرکت های مجوز دار و تایید صلاحیت شده از سازمان صنعت، معدن و تجارت دارای پروانه رسمی خدمات مشاوره مدیریت و بهبود کیفیت را از این سازمان داراست.

مرجع صدور گواهینامه (CB)

پس از آنکه شرکت مجری اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه ایزو یک شرکت را اجرا نمود، نوبت به مراجع صدور (CB) به منظور صدور گواهینامه می رسد.

شرکت های CB مراجع صدوری هستند که توسط مراجع اعتباردهی بالادستی(AB) تایید صلاحیت شده اند.

شرکت های CB می توانند از کشورهای مختلف باشند، در حال حاضر مراجع صدور انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی در ایران معروف ترند. برخی از مراجع صدور (CB)، ایرانی هستند و تحت اعتبار NACI فعالیت می کنند اما با توجه حد اعتبارات NACI تنها امکان صدور ایزو ۹۰۰۱ را دارند مگر آنکه از سایر مراجع اعتباردهی خارجی نیز تایید صلاحیت گردند.

مرجع تایید صلاحیت شرکت های صدور گواهینامه ایزو (AB)

مراجعین و مشتریان زیادی هستند که ابراز می کنند گواهینامه هایی بسیار ارزان به آن ها معرفی یا برای آن ها صادر شده است. ملاک آن ها برای اعتبار آن مرجع صدور گواهینامه، صرفا یک نام خارجی(لاتین) و نهایتا یک وب سایت انگلیسی زبان برای بررسی کد گواهینامه صادره است.

حال آنکه نه آن اسم خارجی (لاتین) و نه آن وب سایت اصلا ملاک مناسبی برای تشخیص معتبر بودن و یا نبودن یک مرجع صدور گواهینامه ایزو نیست.

یک مرجع صدور معتبر باید از طریق یک نهاد بالادستی اعتباردهی (AB) مورد تایید قرار بگیرد. عموم شرکت های صدور گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار AB های عضو IAF فعالیت می کنند و همچنین گروه دیگری از مراجع صدور معتبر، تحت اعتبار مرجع اعتباردهی ASCB اقدام به ممیزی و صدور گواهینامه های ایزو می نمایند.

برای اطلاع و تشخیص گواهینامه های معتبر تحت اعتبار IAF و ASCB مقاله های “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF” و “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار ASCB” را حتما بخوانید. همچنین توصیه میکنیم مقاله “لطفا گواهینامه ایزو تقلبی و جعلی دریافت نکنید” را نیز مطالعه کنید.

نتیجه گیری جهت دریافت گواهینامه ایزو معتبر

همانطور که در بالا توضیح دادیم برای آنکه یک شرکت موفق به دریافت گواهینامه ایزو معتبر گردد نیازمند طی نمودن گام هایی است.

مشتریان محترم توجه کنند که در هر یک از گام های فوق هزینه هایی صورت می پذیرد لذا مراکز بدون مجوزی که با قیمت بسیار نازل اقدام به صدور گواهینامه های ایزو می پردازند به احتمال بسیار زیاد فاقد وجاهت قانونی و اعتبارات لازم هستند.

در صورتی که نیاز به دریافت گواهینامه های معتبر ایزو هستید ایزوسیستم به عنوان شرکت دارای پروانه رسمی خدمات مشاور مدیریت آماده مشاوره رایگان به شما می باشد.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!