آیا برخی مراجع صدور گواهینامه ایزو ایران را تحریم کرده اند؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


تحریم ایران توسط برخی مراجع صدور گواهینامه ایزو چقدر صحت دارد؟

بحث تحریم برای مردم ایران چیز جدیدی نیست و به عبارتی ایرانیان با این مفهوم خو گرفته اند! اما در خصوص تحریم مراجع صدور گواهینامه ایزو داستان کمی متفاوت است.

بسیار شنیده شده که فلان مرکز صدور گواهینامه ایزو به دلیل تحریم، امکان صدور گواهینامه ایزو را ندارد و یا نمی تواند در سایت مرجع، گواهینامه ایزو را رجیستر کند. برای تشخیص واقعیت بهتر است کمی به عقب برگردیم.

بازه ای که ایران توسط برخی نهادهای اعتباردهی AB جهانی تحریم شد

در سال ۲۰۱۲ پس تصویب آخرین قطعنامه ضد ایرانی، تحریم ها در همه حوزه ها حتی صدور گواهینامه های ایزو علیه ایران تشدید شد. برخی از AB های مطرح جهانی نظیر مرکز اعتباردهی بریتانیا (UKAS) و مرکز اعتباردهی آلمان (DAKKS) اقدام به تحریم ایران کردند.

به عبارت دیگر کلیه مراجع صدور تحت اعتبار UKAS انگلستان و DAKKS آلمان و برخی از CB های دیگر اجازه صدور گواهینامه ایزو برای شرکت های ایرانی را از دست دادند. نکته قالب توجه این است که علی رغم اعلام صریح این مراجع اعتباردهی تحت نظارت IAF ، نماینده های مستقر در ایران پس از این زمان نیز اقدام به صدور گواهینامه های ایزو کردند که این گواهینامه ها فاقد اعتبار لازم بود. برخی از شرکت های صادر کننده آلمانی و انگلیسی بسیار صاحب نام که حتی در لیست ساپکو و ایران خودرو قرار داشتند به دلیل ضعف اطلاعاتی مشتریان و پیچیدگی تشخیص گواهینامه ایزو معتبر، اقدام به صدور گواهینامه های فاقد اعتبار می کردند. ایزوسیستم علی رغم اینکه از نام این مراکز صدور اطلاع دارد فعلا از انتشار نام آن ها خودداری می کند.

در تصویر زیر اطلاعیه DAKKS آلمان دال بر زمان شروع و پایان تحریم مشاهده می گردد همچنین از این لینک می توانید متن کامل اطلاعیه را بخوانید.


همچنین سرویس سلطنتی اعتباردهی بریتانیا (UKAS) نیز طی اطلاعیه ای که در تصویر زیر مشخص است اقدام به وضع تحریم در حوزه صدور گواهینامه های ایزو نمود، از این لینک می توانید متن کامل اطلاعیه زمان ایجاد و رفع تحریم ها را مطالعه کنید.


برجام و رفع شدن تحریم های صدور گواهینامه ایزو

پس پیروزی دکتر حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ سکان وزارت امور خارجه به دکتر محمدجواد ظریف دیپلمات کهنه کار سپرده شد. به همت تیم مذاکره کننده توافقی تحت عنوان توافق نامه اقدام جامع مشترک (برجام) بین ایران و شش قدرت جهانی شامل چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان منعقد شد. این توافق در سال ۲۰۱۶ منعقد شد.

پس از این توافق بخشی از تحریم ها از جمله تحریم های صدور و دریافت گواهینامه ایزو از مراجع تحت اعتبار AB هایی نظیر UKAS ، DAKKS و … برطرف شدند.

از این لینک نامه رسمی سرویس اعتباردهی انگلستان UKAS با موضوع لغو تحریم ها را می توانید مطالعه کنید، همچنین از این لینک نیز اطلاعیه لغو تحریم های مرکز اعتباردهی آلمان DAKKS قابل مشاهده است.

جمع بندی نهایی

به عنوان جمع بندی نهایی می توان گفت در حال حاضر CB های دنیا در ایران تحریم نیستند، حتی CB های آمریکا اگر فشار وزارت خزانه داری آمریکا به صورت غیرمستقیم بر روی آنها نباشد نیز توانایی فعالیت دارند. لذا اگر یک CB مدعی شد که به دلیل تحریم از ارائه برخی خدمات به شما معذور است از نماینده CB مذکور یک منبع معتبر و مستند بخواهید.
لازم به ذکر است در زمان تحریم های صورت گرفته تنها تعدادی از مراجع اعتباردهی AB اقدام به تحریم ایران نمودند و بسیاری از مراجع در این زمینه اقدامی نکرده بودند، مرجع خصوصی ASCB نیز در این بازه اقدامی جهت تحریم ایران صورت نداده بود.

ایزوسیستم با مجوز رسمی دولتی، آماده است تا گواهینامه های ایزو معتبر را برای شرکت و سازمان شما صادر کند، تنها کافی است با ما تماس بگیرید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!