آشنایی با سازمان بین المللی استاندارد (استاندارد iso)

آشنایی با ایزو

سازمان بین‌المللی استانداردسازی (استاندارد iso)

استاندارد iso ابزار آسان کننده برای تجارت بین المللی محسوب می شود. واژه ISO برگرفته شده از عبارت International Organization for Standardization است و یک سازمان مستقل، غیر دولتی و بین المللی با عضویت ۱۶۳ سازمان استاندارد از کشورهای مختلف دنیا می باشد. سازمان جهانی استاندارد سازی (ISO) کارشناسان را در کنار یکدیگر جمع کرده تا اطلاعات را به اشتراک گذاشته و با گسترش استانداردسازی به فراهم کردن راه حل هایی برای چالش های جهانی می پردازد.

دبیرخانه مرکزی سازمان بین المللی ایزو بر اساس مقررات و قوانین ژنو در کشور سوئیس می باشد.

استاندارد iso چیست؟

استاندارد های بین المللی باعث انجام کارها می شوند. آنها برای حصول اطمینان نسبت به کیفیت به جهان طبقه بندی خاصی از کالاها و محصولات ، خدمات و سیستم ها ارائه می نمایند. همچنین آنها ابزار های آسان کننده برای تجارت بین المللی محسوب می شوند. ایزو بیش از ۲۱۰۰۰  استاندارد بین المللی را منتشر و به روزآوری کرده است که تقریبا همه صنایع را از تکنولوژی و فن آوری گرفته تا سلامت غذایی محصولات کشاوری و مرتبط با بهداشت و را در بر می گیرد . استاندار های بین المللی ایزو بر  روی همه و در هر جا اثر می گذارد.

داستان و تاریخچه تاسیس سازمان جهانی ایزو

تاریخچه ایزو از سال ۱۹۴۶ اغاز شد زمانی که نمایندگان ۲۵ کشور در موسسه مهندسان راه و ساختمان، در شهر لندن یکدیگر را ملاقات کردند و تصمیم گرفتند که سازمان بین المللی جدیدی را برای تسهیل همکاری های بین المللی و اتحاد یکپارچگی استانداردهای صنعتی تاسیس نمایند و سر انجام این سازمان جدید به نام ایزو در بیست و سوم سال ۱۹۴۷ به طور رسمی شروع به کار کرد.

از آن به بعد، سازمان جهانی استانداردسایزی (ایزو) بیش از ۲۱۰۰۰ استاندارد بین المللی را منتشر کرد که تقریبا همه جنبه های تکنولوژی و محصولات تولیدی را تحت پوشش قرار می دهد.

امروزه اعضای این سازمان مشتمل بر ۱۶۳ کشور و ۳۳۶۸ عضو فنی برای حفظ ، نگهداری و توسعه استانداردها فعال می باشند. بالغ بر ۱۳۵ نفر به صورت تمام وقت برای دبیر خانه مرکزی سازمان ایزو در شهر ژنو کشور سوئیس کار می کنند.

فلسفه نام گذاری ISO برای سازمان جهانی استانداردسازی

از آنجایی که ایزو یا همان سازمان استاندارد سازی بین المللی مخفف های متنفاوتی در زبان های مختلف دارد ( IOS در انگلیسی ، OIN در فرانسه) موسسان تصمیم گرفتند به آن فرم مخفف و کوتاه شده ISO را بدهند.

ایزو (ISO) از واژه یونانی ISOS به معنی تساوی نشأت می گیرد. زیان هر چه باشد و کشور هر کجا باشد این سازمان و گواهینامه همیشه نامش ISO است.

مزایای استفاده از استاندارد iso چیست؟

استانداردهای بین المللی ایزو اطمینان می دهند که کالاها و خدمات مطمئن ، معتبر و با کیفیت هستند. برای شرکت ها این استانداردها ابزار های استراتژیکی هستند که هزینه ها را با کم کردن تلفات و اشتباهات و افزایش تولید، کاهش می دهد. استانداردهای ایزو به شرکت ها کمک می کنند که بازارهای جدید دسترسی داشته باشند و حوزه کاریشان را با کشورهای در حال توسعه هم سطح کرده و تجارت جهانی را تسهیل نمایند.

کدام استاندارد iso پرمخاطب تر است؟

همانطور که گفته شد سازمان جهانی استانداردسازی بیش از ۲۱۰۰۰ استاندارد برای تمامی تولیدات و صنایع تدوین و منتشر کرده اما در این بین برخی از استانداردهای مدیریتی آن بیش از سایر استانداردهای مورد اقبال گرفته و اکثر سازمان ها و شرکت ها نسبت به اجرا و دریافت گواهینامه های آن اقدام می کنند که از این دست می توان از استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 ، استاندارد مدیریت زیست محیطی ISO 14001 ، استاندارد مدیریت و ایمنی مواد غذایی ISO 22000 ، استاندارد ویژه صنایع خودروسازی و قطعه سازی خودرو ISO TS16949 می باشند.

اهداف و مأموریت

سازمان بین‌المللی استانداردسازی برای رسیدن به اهداف خود، تلاش می‌کند تا استانداردهایی را تدوین و ارائه دهد که بتواند بهبود کیفیت محصولات و خدمات، کاهش هزینه‌ها، و فراهم آوردن اطمینان از اعتبار و کارآمدی سازمان‌ها را ممکن سازد.

تدوین استاندارد iso

 

فرآیند تدوین استانداردها در ISO به صورت چند مرحله دقیق و داخلی انجام می‌شود. در این فرآیند، نیازهای مختلف کاربران و بازارهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس استانداردها به شکلی جامع و کامل تدوین می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های بارز استانداردهای ISO، اعتبار و شناخته‌شدن جهانی آن‌ها است. به دلیل فرایند دقیق تدوین و مراحل گوناگون تأیید و اعتمادسازی، استانداردهای ISO در سطح جهانی مورد قبول قرار می‌گیرند.

سوالات متداول

در دنیای امروزی که تجارت و تبادلات بین‌المللی رو به افزایش است، نیاز به ایجاد استانداردها و مقرراتی که به صورت جهانی قابل قبول باشند، حس می‌شود. بدین منظور، سازمان بین‌المللی استانداردسازی یا ISO به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها در این زمینه شناخته می‌شود. در ادامه به برخی از سوالات متداول در این رابطه پاسخ می‌دهیم:

آیا ISO یک سازمان غیرانتفاعی است؟

بله، ISO  یک سازمان غیرانتفاعی است و هدف آن تدوین استانداردهای جهانی و همگن است.

هدف از تشکیل ISO چه بود؟

هدف اصلی از تشکیل سازمان ISO، ایجاد استانداردهایی است که بتواند بهبود کیفیت محصولات و خدمات، کاهش هزینه‌ها و فراهم آوردن اطمینان از اعتبار و کارآمدی سازمان‌ها را ممکن سازد.

چه مزایا ویژه‌ای در استفاده از استانداردهای ایزو وجود دارد؟

استفاده از استانداردهای ISO، باعث ایجاد اعتبار و اطمینان در بازار جهانی می‌شود و می‌تواند بهبود عملکرد و کیفیت کارها را به همراه داشته باشد.

آیا استانداردهای ISO به طور جهانی قابل قبول هستند؟

بله، به دلیل فرآیند دقیق تدوین و مراحل گوناگون تأیید و اعتمادسازی، استانداردهای ISO در سطح جهانی مورد قبول قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

استانداردهای ISO، نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت محصولات و خدمات، کاهش هزینه‌ها و ایجاد اطمینان در بازار جهانی ایفا می‌کنند. اعتبار و شناخته‌شدن استانداردهای این سازمان، به عنوان یک سازمان معتبر و قابل اطمینان، باعث محبوبیت بیشتر آن در میان سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی شده است.

برای مشاهده کلیه استانداردهای مدیریتی ایزو و دریافت گواهینامه اینجا کلیک کنید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!