چگونگی شناسایی حیطه و چارچوب سازمان در استاندارد ISO 9001: 2015

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


چگونگی شناسایی حیطه و چارچوب سازمان در استاندارد ISO 9001: 2015

حیطه و چارچوب سازمانی نیازمندی جدید در استاندارد ISO 9001 است و بیان می دارد که سازمان باید مسائل داخلی و خارجی را که می تواند اهداف استراتژیک و برنامه ریزی سیستم مدیریت کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد، در نظر بگیرد.  الزامات مربوط به حیطه سازمان به نظر کمی مبهم است، بنابراین این بند واقعا نیاز به چه چیزی دارد؟
بند ۴ ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ به حیطه سازمان می پردازد، این به این معنی است که شما نیاز به تعریف تاثیرات عناصر مختلف در سازمان و چگونگی آن در مورد QMS، فرهنگ، اهداف شرکت، پیچیدگی محصولات، جریان فرایندها و اطلاعات، اندازه سازمان، بازارها، مشتریان و غیره را منعکس می کنید. همچنین این وسیله برای شناسایی خطرات و فرصت های مربوط به زمینه کسب و کار است.

محیط داخلی و محیط خارجی چیست؟

این الزام بند ۴ به نظر می رسد بسیار عمومی است و در هنگام تعریف مسائل داخلی و خارجی خطر حاشیه رفتن، وجود دارد. در انجام این بند، شما باید تنها به مسائلی که می تواند بر رضایت مشتری ، تحویل محصول و یا خدمات و کیفیت تاثیر بگذارد، تمرکز کنید.

محیط داخلی سازمان، محیطی است که هدف آن دستیابی به اهداف سازمان است. زمینه داخلی می تواند شامل رویکرد خود به حکومتداری، روابط قراردادی خود با مشتریان و اشخاص طرف حسابش باشد. چیزهایی که باید مورد توجه قرار گیرند مربوط به فرهنگ، باورها، ارزش ها یا اصول درون سازمان، و همچنین پیچیدگی فرایندها و ساختار سازمانی است.

برای تعیین محیط خارجی، باید مسائل ناشی از محیط اجتماعی، تکنولوژیکی، محیطی، اخلاقی، سیاسی، قانونی و اقتصادی خود را در نظر بگیرید. مثالهای زمینه خارجی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مقررات دولت و تغییرات در قانون
  • تغییرات اقتصادی در بازار و تاثیراتش بر سازمان
  • رقابت این سازمان با سایر سازمان ها
  • حوادثی که ممکن است روی تصویر شرکت تاثیر بگذارد
  • تغییر در تکنولوژی

اساسا، تمام این اطلاعات در فکر مدیرعامل و سایر اعضای مدیریت است، اما هرگز روی کاغذ قرار نگرفته است؛ بهترین راه برای جمع آوری آن استفاده از ابزارهای مدیریتی نظیر طوفان فکری است. ساماندهی تمام این اطلاعات می تواند بسیار ارزشمند باشد و نشان دهد که سازمان شما در کجای کار قرار دارد.

تکنیک SWOT ابزاری استراتژیک برای شناخت محیط داخلی و خارجی سازمان

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و حرفه ای مدیریتی که به صورت استراتژیک به تحلیل وضعیت محیط داخلی و خارجی سازمان می پردازد ابزار  SWOT است.

ابزار SWOT در اصل مخفف ۴ کلمه : نقاط قوت (S) ، نقاط ضعف (W) ، فرصت‌ها (O) و تهدیدها (T) است.

در ویرایش ۲۰۱۵ ایزو ۹۰۰۱ ( ISO 9001:2015 ) برای تحلیل محیط داخلی و خارجی و مدیریت ریسک های موجود می توان از این ابزار بهره جست.

پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ در سازمان شما

در صورتی که تمایل به دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ ، استاندارد ۱۸۰۰۱ ، ایزو TS 16949 ، استاندارد IATF 16949  ، ایزو ۲۲۰۰۰ ، HACCP ، GMP ، ایزو ۱۳۴۸۵ ، ایزو ۱۷۰۲۵ ، ایزو ۱۰۰۰۲ ، ایزو ۱۰۰۰۴ و … ، تنها کافیست این فرم را کامل کنید.

مشاوران ایزوسیستم در سریع ترین زمان و با مناسب ترین هزینه اقدام به پیاده سازی و صدور گواهینامه ایزو در شرکت شما خواهند نمود.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!